Mijn eerste weken en ervaringen!

18 september 2016 - San Diego, California, Verenigde Staten

Daar ben ik dan eindelijk,

Een klein beetje laat, maar hier is dan mijn eerste echte blog over mijn tijd in San Diego. Geen excuses maar ik had hier de eerste weken zoveel te doen, dat ik niet echt tijd heb gemaakt om hieraan te beginnen. Het zal dus waarschijnlijk meteen een lange eerste tekst worden. So be prepared. Ik lig nu trouwens lekker aan het strand (Mission Beach), in de zandkuil gegraven door Davy (bedankt Dave), surfplankje erbij, helder blauwe lucht, 28 graden, niet slecht dus. Maar ik zal maar snel beginnen.

Laat ik beginnen met de vlucht. Nadat ik Papa, Mama, Titus en Seppie gedag had gezegd kon ik vertrekken. Marieke en Paula konden helaas niet komen dus die had ik al eerder gedag gezegd. (1-4) Ik vloog samen met 10 andere Nederlanders die ook met EF naar San Diego gingen, dus dat was wel chill. De eerste vlucht richting Philadelphia ging alles prima. Geen vertraging, geen problemen, alles top! Toen ik aankwam bij de douane op Philadelphia airport was het feest voorbij. Ik miste mijn I-20 formulier, een formulier die je moet hebben om Amerika in en uit te komen. Aangezien Amerika wilt dat ik het land ook weer verlaat. Ze werden daar dus nogal boos. Gelukkig was het uiteindelijk niet een heel groot probleem, en na al mijn koffers open te hebben gegooid mocht ik weer door. Dat formulier mocht uiteindelijk later opgestuurd worden (inmiddels al ontvangen). Helaas was dit niet het enige wat tegen zat. Toen we 3/4 uur later op de geplande tijd in het vliegtuig richting San Diego zaten waren de weersomstandigheden nogal slecht dus was er wat vertraging. Na een uur was die vertraging dusdanig groot dat onze piloot niet meer mocht vliegen, aangezien hij anders het maximaal aantal vlieg-/werkuren dat je achter elkaar mag vliegen zal overschrijden. Het duurde vervolgens nog een uur totdat we weer in de gate zaten, wachtend op een nieuw team piloten. Zo'n 5/6 uur later stegen we eindelijk op richting San Diego. Dat ging verder allemaal prima. Wij landden daar pas rond drie uur 's nachts in plaats van negen uur 's avonds. Voordat ons vervoer richting de campus was geregeld waren we ook al weer een uur verder. Uiteindelijk kwamen we rond 5.00 aan op de Campus. Lekker begin dus, al helemaal omdat we te horen kregen dat we de volgende dag om 8.25 een informatiebijeenkomst hadden.

Toen ik om 5.00 aankwam in mijn kamer werd een van mijn kamergenoten wakker, Thomas (fransman), ik voelde me nog niet overdreven moe want had lekker in het vliegtuig geslapen. Dus toen hij wakker werd begon ik hem gelijk wat algemene vragen te stellen. Hij was zelf natuurlijk ook moe en wilde gewoon slapen. Een paar dagen geleden hadden we het daar toevallig over en hij vertelde dat hij toen ik binnenkwam echt dacht houd gewoon je mond man, ik wil slapen. Hij kon er achteraf wel om lachen.

3 uur later dan, de eerste “schooldag”, zat ik daar als een zombie voor me uit te staren. Ik heb geen flauw idee meer wat ze me daar vertelt hebben maar het was volgens mij gewoon wat algemene informatie. Verder die dag een kleine rondleiding door de school en buurt gehad, foto voor mijn kamer-/schoolpas gemaakt, de rest op school een beetje verkend en lekker uitgerust. Bijna alles wat je qua spullen en eten nodig kunt hebben zit op loopafstand van school heel chill dus. In die middag heb ik met een paar Nederlanders waarmee ik op de vlucht zat nog Ocean Beach (5) verkend (dichtstbijzijnde strand).

We stonden bij Vons (grote supermarkt vlak bij school) te wachten op een taxi. Terwijl we aan het wachten waren kwam er ineens een local naar ons toe (wat oudere vrouw) ze hoorde ons een andere taal spreken en vroeg direct wat wij hier deden. Nadat we dat hadden uitgelegd en wij vertelt hadden dat we richting Ocean Beach wilde bood ze ons gelijk een lift aan. Super chill, deze vrouw was heel aardig en speelde gelijk als gids voor ons, ook nodigde ze ons uit om een keer te komen barbecueën. Waarschijnlijk gaan we daar binnenkort langs. Ocean Beach heeft een enorm lange pier zo'n 1km, hier zijn we helemaal op gelopen richting een restaurantje aan de pier. Daar hebben we een tacootje gegeten en zijn we een beetje over het strand, langs wat strandhuisjes, langs alle sportvelden (honkbal, basketbal, lacrosse, voetbal) en een skatebaan gelopen (6). Helaas ben ik die dag mijn lievelingstrui kwijtgeraakt, waarschijnlijk in dat restaurantje op de pier.

Verder over onze school, er zit een kunstgrasveldje (7), beachvolleybalvelden, een zwembad (8), Sportschool, Cinema, biljart- en voetbaltafels, game-room en op elke verdieping een Lounge. Op de eerste en tweede verdieping zitten alle klas lokalen. Ik slaap zelf op de zevende verdieping. Op de 9de en 10de foto zie je het uitzicht vanuit mijn kamer (9-10), ik kijk gedeeltelijk op de stad uit, best mooi.

Woensdag, 21 September, zijn we naar een baseball match van de San Diego Padres geweest. Was heel nice, helaas hadden ze wel verloren, maar leuk om mee te maken. Het was alleen jammer dat het stadion een beetje leeg was. SD Padres maakte namelijk geen kans meer op de play-offs, vandaar dat er minder supporters waren. (11-15) Foto 15 is een foto van de stad, genomen bij het stadion, ik vond het wel een mooie foto dus heb hem er maar bijgezet. (15).

Donderdag 22 September ben ik samen met Sem, Jerry en drie Fransen na de les rond half 6 de stad ingegaan. Een van die drie Franse was mijn kamergenoot Thomas, geniale vent. De andere waren Maxime en Arnaud ook mooie gasten. We zijn in een soort van shopping area geweest, daarna wat gegeten, door de stad gelopen en even in een Shisha lounge gezeten. (16-18) Dagje later weer downtown opgezocht met wat Nederlanders, deze avond hebben we een beetje door de stad gelopen, een kroegje bezocht en zijn we in een Haunted House geweest.

In ons eerste weekend heb ik het lekker rustig aangedaan, op zaterdag Ocean Beach bezocht en in een typisch Amerikaanse strandtent gegeten, American football en Baseball op de TV’s, een heel mooi uitzicht over het strand en ongezond eten. Onderweg naar de bus richting school besloten we eerst nog wat sightseeing te doen. Dit liep nogal uit de hand totdat we na een uur niet echt meer wisten waar we waren. De straat waar onze school ligt heet Kenyon Street, helaas was er ook een Cenyan Street waar alle locals, die we om de weg vroegen, ons heen stuurden. Een half uur later waren we zo hopeloos dat we maar probeerde te liften, het enige probleem was dat we met zijn 6’en waren, nogal kansloos dus, maar we moesten wel aangezien we richting een snelweg liepen. Je zult het niet geloven maar er stopte een auto voor ons, een 7 persoons-auto.

Mooi, past precies dachten we, helaas niet. In de auto zaten al 5 meisjes. Maar ja dan maar met zijn 11’en in de auto. We zaten ongeveer 5 miles van school verwijderd, maar goed dat we voor de lift optie hadden gekozen, lopend was denk ik niet echt een succes geworden. Nogal lucky dus, maar achteraf alleen maar mooi (19-26).

Week 2

Dinsdag 27 September heb ik de Mount Soledad Cross bezocht. Dit is een groot kruis, zo’n 10 meter hoog, op de top van de berg “Mount Soledad” in de buurt van La Jolla. Malik, een jongen van onze school uit Saoedi-Arabië bracht mij samen met 3 Nederlandse meisjes met zijn auto naar deze bijzondere plek. Wat heel leuk aan deze school is dat je met zoveel verschillende culturen in contact komt. In dit geval een Arabier. Malik zat al veel langer dan ons in San Diego en wist dus wel een mooie spot om te bezoeken op een dinsdagavond. Ondertussen is Malik al weer van de school af. (27-32). Woensdag was het tijd voor party en was er een feest in de “Fluxx Nightclub”, de organisatie die dit feest regelde verkocht ook tickets op school dus er waren heel veel mensen van school aanwezig. (foto’s laat ik even achterwegen).

Deze week ben ik ook van klas gewijzigd aangezien ik iets te laag was ingedeeld, dit maakte gelijk al een groot verschil. Vrijdag hadden we een huisfeestje bij Sultan, een andere Arabier van onze school, ik was samen met 20 schoolgenoten uitgenodigd bij Sultan. Sultan woont niet op de campus, hij heeft samen met twee vrienden een appartement in de stad. Sultan's appartement zit op verdieping 28 van de 40, echt heel ziek de view daar. Helaas heb ik er geen foto’s van gemaakt. Ik heb nog wel een foto van de maquette van het gebouw (33-34).

De volgende ochtend zijn we naar Mission Beach gegaan en heb ik voor het eerst gesurft, het ging best lekker. Ik had mezelf voorgenomen om door te gaan totdat ik kon staan, dit was binnen een uurtje wel gelukt, 2 seconden later lag ik helaas al wel weer in het water. (35-36) Dezelfde avond ben ik samen met een aantal Nederlanders naar Club bassmnt geweest, een 18+ club in San Diego. Ik weet niet echt wat ik van die avond moet zeggen, het was daar binnen een grote chaos, nice om mee te maken, iedereen was echt hyped. Het mindere aan deze club was de muziek, ik vond het echt herrie. Achteraf bleek dat er een best bekende DJ stond te draaien namelijk Valentino Khan, hij is best groot in de EDM (Electro Dance Music) wereld. Dit verklaarde gelijk de reden waarom iedereen zo hyped was. Zondag heb ik dit weekend afgesloten aan de grens van Mexico, namelijk bij Los Americanos, dit is een outlet aan de grens van Mexico. Was wel leuk om even heen te gaan en gelijk ook de goed afgebakende grens te zien (37).

Wat is er allemaal anders hier in Amerika
Ten eerste het weer. Het is nu midden oktober en komende week is het heel de week 30 graden. Dan de auto's, bijna elke Amerikaan heeft een pick-up truck en je ziet hier overal mustangs, Ford komt uit Amerika dus dat verklaart een hoop. Mustangs zijn hier dus niet heel bijzonder, terwijl je die in Nederland nauwelijks ziet. Over mustangs gesproken ik zit nu in een Mustang, op de weg terug van een tripje naar Santa Barbara, vandaag nog even langs LA en dan weer terug. Daar schrijf ik binnenkort nog wel een apart blogje over (hoop ik). Maar ik dwaal weer af. Wat is er nog meer anders? Je mag hier met de auto van links en rechts inhalen, even wennen dus. Ook heb je hier op de snelweg speciale carpool autobanen, dit zijn banen waar alleen maar auto’s met minimaal 2 inzittende mogen rijden. Een ander groot verschil met thuis is dat ik hier mijn eigen was moet doen. De eerste keer ging gelijk lekker. Ik had in een korte broek een inktpen laten zitten. Na dit wasje zaten er allemaal inktvlekken in die broek, gelukkig was alleen die broek verpest. En ondertussen zijn die vlekken er ook al zo goed als uit mede dankzij Thomas. Dus bij deze Thomas, BEDANKT, ook namens mijn moeder denk ik. Ik heb trouwens echt een hekel aan strijken, ik kan er niks van en ben echt een half uur bezig met een shirtje. Iemand nog een goede tip? Dan het eten, één woord, VET, dat was het. Ik hoop dat ik de schade een beetje beperkt kan houden hier. Als ik veel sport moet dat goedkomen, ik heb me ook voor een voetbalcompetitie hier op school ingeschreven. Elke maandag en donderdag op het kunstgrasveld op school speel ik een wedstrijd, van 2x 20 minuten, 7vs7. Wat me nog meer is opgevallen is dat veel Amerikanen die aan het werk zijn chagrijnig zijn, terwijl ze daarbuiten juist heel geïnteresseerd, vriendelijk en vrolijk zijn. Waarschijnlijk zijn er nog tal van dingen die hier anders zijn en me verbaasd hebben maar meer kan ik me even niet bedenken. Buiten dat de omgeving en natuur natuurlijk totaal anders is.

De stranden in SD
Misschien leuk om te vertellen welke stranden er allemaal zijn in San Diego, er zijn eigenlijk drie stranden vanaf school die heel makkelijk te bereiken zijn met de bus of taxi. De eerste is Ocean Beach, dit strand is het dichtstbijzijnde strand. Hiernaast ligt Mission Beach, daar ga ik meestal surfen omdat je daar gemakkelijk een plank kunt huren. Aan dit strand ligt ook een achtbaan, die heb ik nog niet getest maar dat ga ik nog wel een keer doen. Als laatste van de drie heb je Pacific Beach, dit is ook een heel mooi strand, maar het meest verweg van de drie, dus daar kom ik het minst vaak.

Verder heb je nog Coronado Beach, dit is een van de mooiste stranden van San Diego alleen best ver en moeilijk bereikbaar. Coronado is een schiereiland, Coronado en San Diego zijn verbonden met een brug die de verbinding tussen San Diego en Coronado veel toegankelijker maakt, de "San Diego-Coronado Bay Bridge". Ondanks dat blijft het vanuit Point Loma (het gebied in San Diego waar ik zit) moeilijk bereikbaar. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier in mijn eerste 6 weken nog niet eens geweest ben. Ook heb je nog La Jolla, dit is een heel bijzonder strand aangezien er enorm veel zeehonden liggen. Ik ben al een aantal keer in La Jolla geweest, maar het strand heb ik nog niet bezocht. Volgens mij heb je nog wel een stuk of vijf stranden maar die zijn niet heel bijzonder.

Dit was dan mijn eerste blogje, ik hoop dat mijn volgende tekst wat sneller online komt dan deze. Ga alleen niks beloven. Had ook een probleem met mijn laptop dus die kon ik tijdelijk ook niet gebruiken vandaar dat het nog langer duurde. Ik zit hier nu 6 weken, deze tekst gaat over mijn eerste 2 weken, dus ik heb nog genoeg te schrijven. Hopelijk kan ik die verhalen ook snel online zetten.

Ohja, de foto's bekijken gaat niet heel makkelijk, maar als je een foto aanklikt en vervolgens op diezelfde foto klikt komt automatisch de volgende foto.

Spreek jullie snel,

Bye bye from Calii

1. Lennie:
    1 november 2016
    Wauwzers, echt heel cool French!
    Ben wel een heel klein beetje jaloers
  2. DAF:
    2 november 2016
    Gaaf Frenske,
    Maar ik lees heel weinig over de Engelse lessen ;-)
    Enjoy, Daf
  3. OMMA en OPPL:
    4 november 2016
    Leuk verhaal Frans en uitgebreid; je hebt zeker schrijftalent !
    Jouw observaties van real Americans vind ik leuk, vooral ook omdat je op het idee gekomen bent het ook voor ons op te schrijven. Maar ik kan me niet goed voorstellen dat alle San Diegenzen met een chagrijnig gezicht naar hun werk gaan. Graag nadere analyses en commentaar. Je verkeert onder mensen uit veel verschillende landen, die dus ook heel veel verschillende talen spreken; is dat niet moeilijk ? Hoe ga je daar mee om ? Uiteindelijk verwacht ik dat je vloeiend Amerikaans/Engels sprekend terugkomt.
    Je zou strand en surfen misschien ook een keertje kunnen ruilen met Hemingway lezen.
    Of een andere bekende Amerikaanse of Engelse auteur. Als je van detectives houdt is Agatha Christie nog steeds top of the bill, bv Ten little niggers. Meer recent, maar ook uiterst boeiend, Alain de Botton: Essays in love.
    In de Petteflat verandert niet veel. Zeer banaal, please forgive me : Er zijn twee grote verwarmingsketels door nieuwe vervangen.
    Enkele dagen geleden werden we verrast door vier gasten aan onze tafel in het restaurant. OMMA tegen de dames die ons bedienen: "we verwachten niemand". Maar dat was het nu juist de grote grap : MATHOFLOSA met een grote fles heerlijke wijn en bonbons voor bij de koffie. Jammer dat we voor jou geen foto gemaakt hebben. Next time better ! Don't blame us .
    Seppie heeft weer bij ons gelogeerd, heel plezierig gastje en hij heeft bij de oude knarren gymnastiek weer een mop verteld.
  4. Manette + Heemsteders:
    9 februari 2017
    Ha Frans!
    Op de valreep stuur ik je nog even een berichtje.
    Dank voor je leuke kaart uit de States.
    Volgens mij heb je daar een SUPER tijd!
    Bereid je vast voor op ijzige kou hier: vandaag iets van 3 graden + oostenwind, voelt als Siberië! Gelukkig was het in Villa Boef lekker warm. Vandaag spontane mo-dodag in Rotterdam met Sacha, Tessie, Marieke en ik.
    Frans, nog veel plezier de laatste 10 dagen in San Diego en alvast een goede reis naar huis.
    Groeten en liefs uit Heemstede!